Hvad gør jeg når min forbindelse er langsom og ustabil?
Dårlig eller ustabil internetforbindelse er altid en frustrerende oplevelse. Heldigvis er der en række ting du selv kan gøre, hvis nettet ikke opfører sig som det skal. Hvis dit modem er installeret korrekt, og du ikke tidligere har haft problemer med din forbindelse, så kan du ofte få fuld signal igen ved at gennemgå nedestående punkter.
1. Prøv at genstarte din modem
I rigtig mange tilfælde skal der faktisk ikke mere til at fikse din forbindelse end en slukke og tænde dit modem. Det gør du ved enten at slukke på power-knappen på dit modem eller ved at tage strømstikket ud. Vent så 30 sekunder og tænd dit modem igen. Efter du har startet den igen kan det tage op til 20 minutter før der er forbindelse.
Undersøg de andre netværk omkring dig. Det kan let gøres med en app på din telefon.
2. Forstærk wi-fi forbindelsen
Hvis du kører med trådløst wi-fi, kan hastigheden på din wi-fi-forbindelse blive påvirket af, at flere i området bruger samme netværkskanal. Hvis du har problemer med langsom hastighed på din trådløse forbindelse, kan det derfor være en god idé at skifte din netværkskanal.
Undersøg de andre netværk omkring dig. Det kan let gøres med en app på din telefon.
1. Log ind på "min side" via Odderantenne.dk/selvbetjening. Log ind med dit medlemsnummer og adgangskode.
2. Tryk på knappen "Internet" i menubjælken til venstre.
3. Tryk på knappen "Skift indstillinger" i bunden af skærmen
4. Du kan nu ændre til en anden netværkskanal.
Vores support hjælper gerne med denne opsætning.
3. Se om du kan placere dit modem mere optimalt
Routerens placering er afgørende for dit trådløse signal. For eksempel kan det blive svækket af betonmure og gipsvægge. Jo færre fysiske forhindringer, der er mellem din pc og modemmets signal, desto bedre. Så hvis du har mulighed for at sætte routeren højt og frit, så er det altid den bedste løsning.
4. Afbryd de programmer, der optager båndbredde
Har du programmer kørende, som bruger internetforbindelse, så optager de en del af din båndbredde. Du kan derfor prøve at afbryde kørende programmer for at se, om det hjælper på hastigheden. Det samme gør sig gældende, hvis der eksempelvis er en eller flere, der bruger streamingtjenester som HBO Nordic og Netflix på samme tid. Den slags tjenester trækker nemlig rigtig meget på båndbredden, og kan derfor nemt resultere i sløvt internet.
Hvis det hjælper at afbryde programmerne eller slukke for streamingtjenesterne, så kan du overveje om din nuværende bredbåndsløsning er den rigtige for dig. Jo hurtigere din bredbåndsforbindelse er, jo mere båndbredde har du at give af. Og det betyder, at I eksempelvis kan være flere på Netflix på samme tid uden det går ud over hastigheden.
5. Tjek om Internet-lampen lyser
Har det ikke hjulpet at genstarte og er der ingen driftsforstyrrelser, så skal du prøve at se nærmere på dit modem. Start med at undersøge om, der er lys i modemmets Internet-lampe.
Når den lyser grøn konstant, betyder det, at der er forbindelse til CMTSen i vores hovedstation. Blinker den, betyder det normalt, at modemmet er i gang med at oprette forbindelse til CMTSen, fordi du lige har tændt den. Det kan dog også betyde, at dit modem er ved at blive opdateret.
Hvis der er lys i lamperne, men forbindelsen stadigvæk driller, kan det være, at kablerne ikke sidder som de skal.
Har du brug for at finde en vejledning til dit modem for at se, hvordan det skal sættes op?
VEJLEDNING
6. Tjek om LAN/Ethernet- eller DSL-lampen lyser
Hvis du bruger en kablet forbindelse mellem din computer og router, men ikke har nogen forbindelse, skal du tjekke lamperne på routeren. Er LAN/Ethernet-lampen / Forbindelses-lampen slukket, er kablet mellem computer og modem ikke forbundet rigtigt.
Det stik, du skal bruge i modemmet, hedder typisk LAN, Ethernet eller Port. Er der flere Lan/Ethernet/Port-indgange, kan du sætte stikket i en af dem. Det har ingen betydning, hvilken af indgangene, du vælger.
Hvis der er lys i lamperne, men forbindelsen stadigvæk driller, kan det være, at kablerne ikke sidder som de skal.
7. Prøv at nulstille dit modem
Hvis du stadigvæk ikke har en stabil netforbindelse, kan du prøve at nulstille dit modem. Dit modem skal være tændt mens du nulstiller det.
Du skal finde den knap, der hedder Reset på dit modem. Knappen er placeret bag på dit modem.
Når du har fundet knappen skal du bruge noget aflangt og tyndt til at trykke knappen ned med, eksempelvis spidsen af en kuglepen. Du skal trykke knappen ind i 20 sekunder. I løbet af denne tid kan lamperne tænde og slukke op til flere gange. Hiv den spidse genstand ud efter de 20 sekunder og vent på, at modemmet starter op igen. Det kan tage lidt tid.
Har du stadigvæk problemer?
Hvis du har været alle punkterne igennem uden, at det har hjulpet på din internetforbindelse, så anbefaler vi, at du kontakter os.